عید نوروز

... هست .. اولين روز از بقيه زندگي... امروز صبح  ديدم توی  ظرف..گندماي کوچولو..نوک زده بودن سفيد سفيد.. جوانه زدن اون قدر ها هم که فکر ميکردم سخت نيست..فقط مراقبت ميخواد و همت..
دعا کنين که تو اين سال جديد از تجربه هاتون نردبوني بسازين واسه اون چيزايي که لايقشين.

......الهي آمين

دفترهاي خسته ي 1386 رو مي بندم تا سال نو را در کنار شما با تمام زيباييهايش اغاز کنم.
وقتي مي خوام از بهترينها ...از اونچه در قلبم نقش بسته براتون ارزو کنم.
..
اونقدر واژه ها کم رنگ ميشن ؛که ارزش اين همه احساس رو نمي تونن توي خودشون جا بدن .
فقط مي تونم بگم که خيلي دوستتون دارم و بهار رو با تمام پاکي هاش تقديمتون مي کنم.



پيدايش جشن نوروز
در ادبـيـات فارسي جشن نوروز را، مانند بسياري ديگر از آيـيـن ها، رسم ها، فرهنگ ها و تمدن ها به نخستين پادشاهان نسبت مي دهند. شاعران و نويسندگان قرن چهارم و پنجم هجري، چون فردوسي ،منوچهري، عنصري، بـيـروني، طبري، مسعـودي، مسکويه، گرديزي و بسياري ديگر که منبع تاريخي و اسطوره اي آنان بي گمان ادبـيـات پـيـش از اسلام بوده، نوروز و برگزاري جشن نوروز را از زمان پادشاهي جمشيد مي دانند،
 


روزها يا ماه جشن نوروز
مدت برگزاري جشن هايي چون مهرگان، يلدا، سده و بسياري ديگر، معـمولا يک روز ( يا يک شب ) بـيشتر نيست. ولي جشن نوروز، که درباره اش اصطلاح " جشن ها و آيـيـن هاي نوروزي " گوياتر است، دست کم يک يا دو هفته ادامه دارد. ابوريحان بيروني مدت برگزاري جشن نوروز را، پس از جمشيد يک ماه مي نويسد :

چون جم درگذشت، پادشاهان همه روزهاي اين ماه را عيد گرفتند. عيدها را شش بخش نمودند : 5 روز نخست را به پادشاهان اختصاص دادند، 5 روز دوم را به اشراف ،5 روز سوم را به خادمان و کارکنان پادشاهي، 5 روز چهارم را به نديمان و درباريان، 5 روز پنجم را به توده مردم و پنجه ششم را به برزيگران.

، در زمان شاه سليمان صفوي، مهماني ها، تفريح و جشن هاي نوروز در ميدان هاي عمومي تا سه هفته طول مي کشيد. . ولي برگزاري مراسم نوروزي امروز، دست کم از پنجه و " چهارشنبه آخر سال " آغاز و در " سيزده بدر " پايان مي پذيرد




چهارشنبه سوري

مراسم شب چهارشنبه آخرسال که با روشن کردن آتش از غروب آفتاب و پريدن از روي آن و گفتن سرخي تو از من و زردي من از تو آغاز و سپس با صرف آجيل..قاشق زني و فالگوش ايستادن به نيت شنيدن صحبتي که به فال نيک گرفته شود تا پاسي از شب ادامه مي يابد





مير نوروزي
از جمله آيـيـن هاي اين جشن پنج روزه، که در شمار روزهاي سال و ماه و کار نبود، براي شوخي و سرگرمي، حاکم و اميري انتخاب مي کردند که رفتار و دستورهايش خنده آور بود، و در پايان جشن از ترس آزار مردمان فرار مي کرد.

بي گمان امروز، کساني را که در روزهاي نخست فروردين، با لباس هاي قرمزرنگ و صورت سياه شده در کوچه و گذر و خيابان مي بيـنيم که با دايره زدن و خواندن و رقصيدن مردم را سرگرم مي کنند و پولي مي گيرند، بازماندهً شوخي ها و سرگرمي هاي انتخاب " مير نوروزي " و " حاکم پنج روزه " است که تـنها در روزهاي جشن نوروزي ديده مي شوند، نه در وقت و جشني ديگر؛ و آنان خود در شعرهايي که مي خوانند، مي گويند : حاجي فيروزه، عيد نوروزه، سالي يه روزه


.


روزهاي مردگان و پنجشنبه آخر سال
يکي از آيـين هاي کهن پـيش از نوروز ياد کردن از مردگان است که به اين مناسبت به گورستان مي روند و خوراک مي برند و به ديگران مي دهند. زردشـتيان معـتـقدند که : " روان و فروهر مردگان، هيچ گاه کسي را که بوي تعلق داشت فراموش نمي کند و هر سال هنگام جشن فروردين به خانه و کاشانه خود برمي گردند ".يکي از صورت هاي برجا ماندهً اين رسم، در شهر و روستا، به گورستان رفتن " پنجشنبه آخر سال " است، به ويژه خانواده هايي که در طول سال عضوي را از دست داده اند. رفتن به زيارتگاه ها و " زيارت اهل قبور "، در پنجشنبه - و نيز، روز پـيش از نوروز و بامداد نخستين روز سال - رسمي عام است. در اين روز، خانواده هاسبزه.. نان، حلوا و خرما بر مزار نزديکان مي گذارند و بر مزار تازه گذشتگان شمع، يا چراغ روشن مي کنند.



خانه تکاني
اصطلاح " خانه تکاني " را بيشتر در مورد شستن، تميز کردن، نو خريدن، تعمير کردن ابزارها، فرش ها، لباس ها، به مناسبت فرا رسيدن نوروز، به کار مي برند. در اين خانه تکاني، که سه تا چهار هفته طول مي کشد، بايستي تمامي ابزارها و وسيله هايي که در خانه است، جا به جا، تميز، تعـمير و معاينه شده و دوباره به جاي خود قرار گيرد. برخي از ابزارهاي سنگين وزن، يا فرش ها، تابلو ها، پرده ها و وسيله هاي ديگر، فقط سالي يک بار، آن هم در خانه تکاني نوروزي، جا به جا و تميز مي شود

.


کاشتن سبزه
اسفند ماه، ماه پاياني زمستان، هنگام کاشتن دانه و غله است. کاشتن " سبزه عيد " به صورت نمادين و شگون، از روزگاران کهن، در همهً خانه ها و در بين همهً خانواده ها مرسوم است.

در ايران کهن، " بـيست و پنج روز پيش از نوروز، در ميدان شهر، دوازده ستون از خشت خام بر پا مي شد، بر ستوني گندم، برستوني جو و به ترتيب، برنج، باقلا، کاجيله ( گياهي است از تيرهً مرکبان، که ساقه آن به 50 سانـتي متر است )، ارزن، ذرت، لوبـيا، نخود، کنجد، عدس و ماش ميکاشتـند؛ و در ششمين روز فروردين، با سرود و ترنم و شادي، اين سبزه ها را مي کندند و براي فرخندگي به هر سو مي پراکندند ". و ابوريحان نقـل مي کند که : " اين رسم در ايرانيان پايدار ماند که روز نوروز در کنار خانه هفت صنف از غلات در هفت اسطوانه بکارند و از رويـيدن اين غلات، به خوبي و بدي زراعت و حاصل ساليانه حدس بزنند ."


امروز، در همهً خانه ها رسم است که ده روز يا دو هفته پيش از نوروز، در ظرف هاي کوچک و بزرگ، کاسه، بشقاب، پشت کوزه و ... دانه هايي چون گندم، عدس، ماش و ... مي کارند. موقع سال تحويل و روي سفره "هفت سين " بايستي سبزه بگذارند.اين سبزه ها را در خانواده ها تا روز سيزده نگه داشته، و در اين روز زماني که براي " سيزده بدر " از خانه بـيرون مي روند، در آب روان مي اندازند.


سفره هفت سين
رسم و باوري کهن است که همهً اعضاي خانواده در موقع سال تحويل ( لحظهً ورود خورشيد به برج حمل ) در خانه و کاشانه خود در کنار سفره هفت سين گرد آيند. در سفره سفيد رنگ هفت سين، از جمله، هفت رويـيدني خوراکي است که با حرف " س " آغاز مي شود، و نماد و شگوني بر فراواني رويـيدني ها و فراورده هاي کشاورزي است - چون سيب، سبزه، سنجد، سماق، سير، سرکه، سمنو و مانند اين ها- مي گذارند. افزون بر آن آينه، شمع، ظرفي شير، ظرفي آب که نارنج در آن است، تخم مرغ رنگ کرده، تخم مرغي روي آينه، ماهي قرمز، نان، سبزي، گلاب، گل، سنبل، سکه و کتاب ديني ( مسلمانان قرآن و زردشتيان اوستا و ... ) نيز زينت بخش سفرهً هفت سين است. اين سفره در بيشتر خانه ها تا روز سيزده گسترده است





پوشيدن لباس نو
پوشيدن لباس نو در آيـين هاي نوروزي، رسمي همگاني است. تهيه لباس، براي سال تحويل، فقير و غني را به خود مشغـول مي دارد. در جامعه سنتي توجه به تهيدستان و زيردستان براي تهيه لباس نوروزي - به ويژه براي کودکان - رسمي در حد الزام بود. خلعـت دادن پادشاهان و اميران در جشن نوروز، براي نو پوشاندن کارگزاران و زير دستان بود. ابوريحان بـيروني مي نويسد : " رسم ملوک خراسان اين است که در اين موسم به سپاهيان خود لباس بهاري و تابستاني مي دهند ". مورخان و شاعران از خلعـت بخشيدن هاي نوروزي فراوان ياد کرده اند. و براي اين باور است که در وقف نامهً حاجي شفيع ابريشمي زنجاني آمده است :هر سال شب هاي عيد نوروز پنجاه دست لباس دخترانه و پنجاه دست لباس پسرانه، همراه کفش و جوراب از عوايد موقوفه تهيه و به اطفال يتيم تحويل شود.




خوراک هاي نوروزي
امروز در تهران و برخي شهرهاي مرکزي ايران، سبزي پلو ماهي خوردن در شب نوروز و رشته پلو در روز نوروز رسم است، و شايد بتوان گفت که غذاي خاص نوروز در اين منطقه است. " پلو " در شهرهاي مرکزي و کويري ايران ( مي توان گفت غير از گيلان و مازندران در همهً شهرهاي ايران ) تا چندي پـيش غذاي جشن ها، غذاي مهماني و نشانه رفاه و ثروتمندي بود. و اين " بهترين " غذا، خوراک خاص همهً مردم - فقير و غني - در شب نوروز بود. اگر نيک مردي در صد و پنج سال پـيش در استرک کاشان، ملکي را وقف مي کند که از درآمد آن " همه ساله برنج ابتياع نموده از آخر خمسه مسترقه به تمام اهالي استرک، وضيع و شريف، ذکور و اناث، صغير و کبـير، بالسويه برسانند "، بي گمان به اين نيت بوده، که در شب نوروز سفرهً هيچ کس بي " پلو " نباشد




ديد و بازديد نوروزي، يا عيد ديدني
از جمله آيـين هاي نوروزي، ديد و بازديد، يا " عيد ديدني " است. رسم است که روز نوروز، نخست به ديدن بزرگان فاميل، طايفه و شخصيت هاي علمي و اجتماعي و منزلتي مي روند. در بسياري از اين عيد ديدني ها، همه کسان خانواده شرکت دارند

"
ديدن" هاي نوروزي که ناگزير " بازديد " ها را دنبال دارد، و همراه با دست بوسي و روبوسي است، در روزهاي نخست فروردين، که تعطيل رسمي است، و گاه تا سيزده فروردين ( و مي گويند تا آخر فروردين ) بـين خويشاوندان و دوستان و آشنايان دور و نزديک، ادامه دارد. رفت و آمد گروهي خانواده ها، در کوي و محله - به ويژه در شهرهاي کوچک - هنوز از ميان نرفته است. اين ديد و بازديدها، تا پاسي از شب گذشته، به ويژه براي کساني که نمي توانند کار روزانه را تعـطيل کنند، ادامه دارد.

تا زماني که "مسافرت هاي نوروزي" رسم نشده بود، در شهرها و محله هايي که آشنايي هاي شغـلي و همسايگي و " روابط چهره به چهره " جايي داشت، ديد و بازديد هاي نوروزي، وظيفه اي بـيش و کم الزامي به شمار مي رفت. و چه بسا آشناياني بودند - و هستـند - که فقط سالي يک بار، آن هم در ديد و بازديد هاي نوروزي، به خانهً يکديگر مي روند





نوروز اول
در ديد و بازديدهاي نوروزي رسم است که نخست به خانهً کساني بروند که " نوروز اول " در گذشت عضوي از آن خانواده است. خانواده هاي سوگوار افزون بر سومين، هفتمين و چهلمين روز، که بيشتر در مسجد برگزار مي شود، نخستين نوروز که ممکن است بيش از يازده ماه از مرگ متوفا بگذرد، در خانه مي نشـينند. و در اين روز است که خانواده هاي خويشاوند لباس سياه را از تن سوگواران در مي آورند. جلسه هاي " نوروز اول " که جنبهً نمادين دارد، در عين حال از فضاي ديد و بازديدهاي نوروزي برخوردار است. و ديدارکنند گان، در نوروز اول، به خانواده سوگوار تسليت نمي گويند، بلکه براي آنان " آرزوي شادماني " مي کنند، تا در آغاز سال نو فال بد نزنند. رسم نوروز اول بـيشتر در شهرهايي برگزار ميشود که آخرين روز اسفند را به عنوان ياد بود درگذ شتگان سال سوگواري نکنند.



هديه نوروزي، يا عيدي
هديه و عيدي دادن به مناسبت نوروز رسمي کهن است، کتابهاي تاريخي از پـيشکش ها و بخشش هاي نوروزي - پـيش از اسلام و بعد از اسلام - خبر مي دهند، از رعـيت به پادشاهان حکمرانان، از پادشاهان و حکمرانان به وزيران، دبـيران، کارگزاران و شاعران، از بزرگتران خاندان به کوچکتران، به ويژه کودکان.

رسم هديه دادن نوروزي را، ابوريحان بيروني از گفته آذرباد، موبد بغـداد چنين آورده : نيشکر در ايران، روز نوروز يافت شد، پـيش از آن کسي آن را نمي شناخت. جمشيد روزي ني اي ديد که از آن کمي به بيرون تراوش کرده، چون ديد شيرين است، امر کرد اين ني را بـيرون آورند و از آن شکر ساختـند. و مردم از راه تبريک به يکديگر شکر هديه کردند، و در مهرگان نيز تکرار کردند، و هديه دادن رسم شد.

خلیج فارس

نسبت به تحريف نام خليج فارس در گوگل،
رييس انجمن علوم كتابداري و اطلاع‌رساني ايران اعتراض كرد

سرويس: ايران شناسي
1386/12/18
03-08-2008
10:39:55
8612-06732: كد خبر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران                                                               
سرويس: ايران شناسي

رييس انجمن علوم كتابداري و اطلاع‌رساني ايران در اعتراض به اقدام گوگل مبني بر تحريف نام خليج فارس، نامه‌ي اعتراض‌آميزي را منتشر كرد.

به گزارش بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متن ترجمه‌شده‌ي نامه‌ي دكتر رحمت‌الله فتاحي خطاب به گوگل به اين شرح است: به نمايندگي از اصحاب كتابخانه و علوم اطلاعات در ايران، تمايل دارم كه اعتراض خود را نسبت به تصميم جديد شما درباره‌ي افزودن نام «خليج عربي» به موازات نام «خليج فارس» در نقشه‌ي منطقه اعلام كنم.

من به جد از شما درخواست مي‌كنم كه يك‌بار ديگر به اين موضوع فكر كنيد و به تمام اطلس‌هاي تاريخي اين منطقه و جهان مراجعه كنيد تا متوجه شويد كه هرگز عبارتي شبيه خليج عربي وجود نداشته است. به عبارت ديگر، هيچ پايه‌ي تاريخي براي عبارت خليج عربي وجود ندارد و اين به‌عنوان دادن اطلاعات اشتباه به مردم شمرده مي‌شود.

من از مديريت شما در صورت حذف واژه‌ي خليج عربي از تمام نقشه‌هاي‌تان سپاسگزار خواهم بود. اعتبار شما وابسته به دادن اطلاعات صحيح به مردم است.

انتهاي پيام

كد خبر: 8612-06732

گزارش مجمع عمومی اتحادیه انجمن های علمی –دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی ایران (ادکا) در 15 اسفند ماه  1386 :

 

در ابتدای جلسه آقای نیما غلامی ، مجری برنامه ، ضمن خوش آمد گویی به حاضران ، علی الخصوص دانشجویان حاضر از شهرستانها ،  به معرفی اعضای هیئت مدیره سابق پرداختند. سپس آقای مهدی جعفری ( دبیر اسبق ادکا ) توضیحات مختصری در خصوص ادکا ایراد نمودند. سپس آقای هدهدی به عنوان نماینده دانشگاه تهران در مجمع عمومی حضور یافتند و به اهمیت شکل گیری انجمن های دانشجویی اشاره کردند. در ادامه آقای امیر کیانی و خانم چهره قانی ( شورای نظارت اسبق ادکا) به بررسی نحوه عملکرد ادکا در طی یکسال گذشته پرداختند. پس از گزارش  و نقد عملکرد هیئت مدیره توسط شورای نظارت ، هر یک از دبیران کمیته ها به پاسخگویی به عملکردهای خود پرداختند . در این جلسه همچنین به بررسی اساسنامه ادکا پرداخته شد و اصلاحاتی بر روی آن صورت گرفت و سرانجام انتخابات تشکیل شد و دبیر و نائب دبیر ، اعضای هیئت مدیره و شورای نظارت جدید منتخب شدند.

بالاخره دومین مجمع عمومی ادکا هم  برگزار شد و هیئت مدیره دوره نخست جاشو به هیئت مدیره جدید داد .( البته به غیر از خودم و جناب آقای رجب زاده عصارها )

 

اعضای جدید ادکا :

جناب آقای امیررضا اصنافی                     دبیر

جناب آقای امیرحسین رجب زاده عصارها   نائب دبیر

 

هیئت مدیره :

سرکار خانم زهرا شاملو                         

جناب آقای محمد رامین نادری

سرکار خانم پریسا پاسیار

سرکار خانم نگین نیکو منظری

سرکار خانم لیلا ریاحی نژاد

جناب آقای حامد علیپور

سرکار خانم معصومه انصاری

 

محدثه دخت عصمتی                             

فاطمه شعبان زاده                             

 

شورای ناظر :

سرکار خانم شیدا محرابی

سرکار خانم نرگس موسوی

سرکار خانم فاطمه آقازاده

 

در این جا برخود لازم می دانم ( به عنوان دبیر کمیته روابط عمومی اسبق ) به اعضای هیئت مدیره دوره نخست ادکا خسته نباشید بگم که واقعا زحمت کشیدن و ادکا رو در دوره نخست خوب  به سوی اهدافش پیش بردن !

همچنین به هیئت مدیره جدید ادکا از صمیم قلب تبریک گفته و امیدوارم با توفیقاتی که ادکا در سال گذشته داشته است شاهد موفقیتهای هر چه بیشتر ابن گروه در آینده نزدیک باشیم و در نیل به اهدافمان که سربلندی حرفه کتابداری است پیروز باشیم.

وبه جاست که از کلیه دوستانی که در این مجمع عمومی شرکت کردند علی الخصوص دوستانی که از شهرستان تشریف آوردند تشکر کنم که حضورشان قوت قلب ما بود.

 

و اما تشکرهای ویژه :


تشکر از دوستان قدیمی ادکا که در برگزاری این مجمع ما را یاری کردند :

جناب آقای نیما غلامی

سرکار خانم  فاطمه پازوکی

جناب آقای علی امیرکیانی

و سرکار خانم مریم چهره قانی

 

و در آخر تشکر از هیئت اجرایی در مجمع عمومی :

خانم : فرحناز سلطانی ، فاطمه شاملو ، منصوره آل داود

آقایان : بهمن میرزایی و سید امید مطلب جعفری

 

.

                                                                                 با آرزوی موفقیت روز افزون

                                                                               زهراشاملو

                                                                              دبیر کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی اسبق ادکا

 

به همه عزیزانی که تا به امروز زحمت یم کشیدند خسته نباشید می گوییم و به عزیزانی که تازه انتخاب شدند خدا قوت می گوییم. ان شاءالله که با فعالیت های بیشتر در زمینه کتابداری روبرو شویم.


آزمون کارشناسی ارشد

سلام

به همگی کسانی که سوالات و کلید آزمون ارشد امسال را نیاز دارند ، می توانند به من اطلاع دهند تا برایشان ارسال نمایم.

maddahi.robabeh@gmail.com

ایمیل من است.